|
|
Wereldoorlog 2 in Limburg
Bree: Gedenkplaten bij de voormalige Brussels Bridge
Op 24 september 1944 bevonden de Britse commando's bij de Rijnbrug in Arnhem zich in een hopeloze situatie: Market Garden was mislukt. De smalle doorgang die vanuit ons land via Eindhoven en Grave naar Nijmegen leidde, moest absoluut in geallieerde handen blijven, en nog worden verbreed. Daarom moesten de Amerikanen zonder aarzelen vanuit Noord‑Limburg via Overloon en Venray naar de Maas doorstoten en tegelijkertijd noordwaarts trekken naar Roermond. In het midden van deze sector, tussen Overloon en Sittard, moest de Brigade Piron, die vanuit de richting van Bree kwam, Nederlands Limburg proberen te bereiken om daarna op te rukken naar Nederweert.
Nog dezelfde dag begon in Bree de aanleg van een baileybrug, waarvoor veertig ton materiaal nodig was. De brug mat van pijler tot pijler 39,55 meter. Op 25 september gingen de werken verder. Kolonel Piron kwam om acht uur 's ochtends ter plaatse, en een kwartier later hing een wit lint voor de brug en reed Piron als eerste over de brug. In zijn spoor volgde een stroom van tanks en vrachtwagens, en dat zou maandenlang zo blijven. De brug was in amper een etmaal klaar.
Gedenkplaat (2007-05-30)
Vanaf de opening werd de brug Brussels Bridge genoemd, als aandenken aan de bevrijding van die stad en als antwoord op de London Bridge die de Britten enkele weken ervoor had den gelegd over een kanaal bij het Franse Caen. In 1945 versterkte de Britse genie de brug tot zeventig ton. Ze hield nog vele jaren stand, maar heeft intussen plaats gemaakt voor een moderne constructie. Toerisme Bree liet op die nieuwe brug twee gedenkplaten aanbrengen met als opschrift 'Brussel Bridge', als aandenken en uit dankbaarheid.
Praktische informatie
Op 24 september 1944 bevonden de Britse commando's bij de Rijnbrug in Arnhem zich in een hopeloze situatie: Market Garden was mislukt. De smalle doorgang die vanuit ons land via Eindhoven en Grave naar Nijmegen leidde, moest absoluut in geallieerde handen blijven, en nog worden verbreed. Daarom moesten de Amerikanen zonder aarzelen vanuit Noord‑Limburg via Overloon en Venray naar de Maas doorstoten en tegelijkertijd noordwaarts trekken naar Roermond. In het midden van deze sector, tussen Overloon en Sittard, moest de Brigade Piron, die vanuit de richting van Bree kwam, Nederlands Limburg proberen te bereiken om daarna op te rukken naar Nederweert.
Nog dezelfde dag begon in Bree de aanleg van een baileybrug, waarvoor veertig ton materiaal nodig was. De brug mat van pijler tot pijler 39,55 meter. Op 25 september gingen de werken verder. Kolonel Piron kwam om acht uur 's ochtends ter plaatse, en een kwartier later hing een wit lint voor de brug en reed Piron als eerste over de brug. In zijn spoor volgde een stroom van tanks en vrachtwagens, en dat zou maandenlang zo blijven. De brug was in amper een etmaal klaar.
Vanaf de opening werd de brug Brussels Bridge genoemd, als aandenken aan de bevrijding van die stad en als antwoord op de London Bridge die de Britten enkele weken ervoor had den gelegd over een kanaal bij het Franse Caen. In 1945 versterkte de Britse genie de brug tot zeventig ton. Ze hield nog vele jaren stand, maar heeft intussen plaats gemaakt voor een moderne constructie. Toerisme Bree liet op die nieuwe brug twee gedenkplaten aanbrengen met als opschrift 'Brussel Bridge', als aandenken en uit dankbaarheid.
Praktische informatie
-
Brussels Bridge: Zuid‑Willemsvaart, Weg Bree‑Kinrooi 3960 Bree.
-
In het Heemkundig Museum, dat is ondergebracht in het Oud Stadhuis (Markt 2) van Bree, is een afdeling gewijd aan de beide Wereldoorlogen. Geopend van februari tot december elke eerste zondag van de maand van 10 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur.
© http://www.gvandeurzen.be
Bron : Reisgids naar De Tweede Wereldoorlog, van Sam Van Clemen
|