Welkom op gvandeurzen

België
Frankrijk
Nederland
Luxemburg
Duitsland
 
 
 
Tekpleisters België - West-Vlaanderen
 
Zeebruggen - U-480
 
 
 
 
 

 

 

Zeebrugge - Onderzeeër U-480 Foxtrot Type 641

Zeebrugge - U-480 - 2009-08-23

Seafront is vooral gekend voor zijn echte Russische onderzeeër. In dit 100m lange stalen gevaarte beleef je hoe 75 bemanningsleden maanden lang leefden en werkten. Een beklijvende ervaring.

Helaas is de Duikboot niet meer te bezichtigen - Hij werd te duur aan onderhoud en ging naar een sloopbedrijf.

Zeebrugge - U-480 (2) - 2009-08-23

Zeebrugge was in het bezit van een Russische onderzeeër, de U-480 Foxtrot type 641. Hij hield de Westhinder II gezelschap. De onderzeeër U-480 maakte samen met de Westhinder II deel uit van Seafront Zeebrugge. Helaas is de Duikboot niet meer te bezichtigen - Hij werd te duur aan onderhoud en ging naar een sloopbedrijf.

U-480 en de Westhinder II - 2009-08-23

De onderzeeër U-480 is gebouwd in1960 in Sudomekh, Leningrad. Zijn bemanning bestond uit 75 personen.

Enkele technische gegevens van de onderzeeër U-480 :

Voorstuwing

3 dieselmotoren die een kracht hebben van 6000 pk in totaal
3 elektromotoren die een kracht hebben van 5400 pk in totaal

De diesels van de U-480 - 2009-08-23

Snelheid

De U-480 kon aan een snelheid van 16,4knopen varen als hij aan de oppervlakte was, onderwater aan 16 knopen, en met snorkel (snorkel = tube om verse lucht aan te voeren tijdens het navigeren onder water op geringe diepte) kon hij 9 knopen halen (1 knoop = 1852 meter).

 

De Snorkel van de U-480 - 2009-08-23

De U-480 kon duiken tot op een diepte van 280 m.

Bewapening

Een van de torpedo buizen - 2009-08-23

10 lanceer tubes voor torpedo’s van 21 duim (1 duim = 25,4mm) waarvan 6 aan de voorkant en 4 aan de achterkant. De U-480 had 22 torpedo’s aan boord ofwel 22 mijnen. De torpedo’s konden enkel geladen worden als de U-480 in een haven aangemeerd lag of als er geen haven in de nabijheid was zij aan zij met een andere boot.

Voorste torpedo buizen van de U-480 - 2009-08-23

Achterste torpedo buizen van de U-480 - 2009-08-23

Elektronisch materiaal

De U-480 had radio ontvangers en –zenders aan boord, stoorzenders, een radar, sonars, periscopen, waarvan een voor de aanval en een voor de navigatie.

U-480 : Sonar - 2009-08-23

U-480

De authentieke nummers van de romp werden nooit aangebracht op de romp, U-480 is een nummer op de vijand te misleiden.

Hier merkt men op hoe gering de plaats is op de U-480 - 2009-08-23

Tijdens het bezoek aan de onderzeeër U-480 kan men zich moeilijk inbeelden dat 75 manschappen konden leven aan boord gedurende meerdere maanden, volledig in het donker want er zijn geen venster door de welke men naar buiten kon kijken. De slaapplaatsen waren voorzien voor meerdere leden van de bemanning, de deken van de ene diende als hoofdkussen voor de andere.

Er waren 2 toiletten aan boord en 1 douche die voorzien was voor 50 personen…!!! Men kon maar een douche nemen om de 10 dagen, het water voor het sanitair ontstond door condensatie.

Een van de toiletten van de U-480 - 2009-08-23

De navigatie onder water gebeurde hoofdzakelijk met de elektromotoren, daar deze geen zuurstof nodig hadden en ze waren geluidloos. De diesel motoren werden in geschakeld voor het navigeren aan de oppervlakte en voor het opladen van de batterijen die nodig waren voor de energie aan boord. De diesel motoren van de U-480 stonden in een geïsoleerd compartiment enkel en alleen al omdat ze zoveel lawaai maakten.

De keuken van de U-480 - 2009-08-23

De kok moest zich tevreden stellen met 2 kleine keukens niet groter dan een kleerkast. De onder officieren hadden iets meer luxe dan de matrozen, de onder officieren konden zich terug trekken in een lokaal waar ze beschikten over een kleine tafel. De matrozen daar en tegen moesten alles doen in een en dezelfde cabine.

Gerard in het lokaal van de onder officieren - 2009-08-23

De U-480 was een tactische onderzeeër, vanzelfsprekend waren er ook spionage apparatuur aan boord. Ook werden de berichten gecodeerd en ontcijferd. Het besturen van de onderzeeër gebeurde van op de commando post, hier kan men een aantal kranen zien die als functie hadden de ballast te regelen tijdens het duiken.

U-480 : De zetel van de stuurman - 2009-08-23

De kranen van de U-480 - 2009-08-23

Men ziet hier ook dat de stuurman met zijn rug naar de vaarrichting zat, hij bestuurde de U-480 met de informatie die hij kreeg van het personeel aan de periscoop, sonars en radar.

Gerard neemt een kijkje door de periscoop - 2009-08-23

De onderzeeër U-480 had geladen torpedo buizen en was klaar voor het lanceren op elk moment, in dit lokaal waren er nog 12 extra torpedo’s opgeslagen.

U-480 : Torpedo - 2009-08-23

 

© http://www.info-toerisme.be