La coupole bevindt zich in Wizernes op 5 km van Saint-Omer in het département van Pas-de-Calais. In 2020 waren er 3308 inwoners voor een oppervlakte van 6,2 km2 wat overeenkomt met 537 inwoners per km2.
Tentoon gestelde maquette 2008-05-11
De gigantische “Coupole” behoort tot de meest indrukwekkende overblijfselen van de Tweede Wereldoorlog in Europa. In 1987 besloot het bestuur van Nord-Pas-de-Calais deze symbolische plek van de destructieve waanzin van het naziregime om te vormen tot een plaats van herinnering en educatie. In 1997 wordt het voor het publiek geopend. La Coupole nodigt u uit om in het duistere verleden van Europa te duiken.
Een V1 aan het onthaal van La Coupole 2008-05-11
In oktober 1943 begon de Todt-organisatie, die alle grote werkzaamheden voor de nazistaat uitvoerde, met de bouw van "La Coupole", een immens ondergronds complex dat zou worden gebruikt om de verschrikkelijke V2's op te slaan en voor te bereiden om ze naar Londen te lanceren. Vooral gericht tegen de burgerbevolking om de Britse natie tegen de nazi’s te breken.
Ingang van La Coupole 2008-05-11
De Todt-organisatie vertrouwt het werk op haar beurt toe aan grote Duitse bedrijven, die een aanzienlijke hoeveelheid materiaal aanvoeren. In totaal werken er dag en nacht 3.000 arbeiders op deze locatie, de voormannen en geschoolde arbeiders zijn Duits.
Onderaardse gang naar de eigenlijke koepel van La Coupole 2008-05-11
De anderen zijn dwangarbeiders, jonge Fransen en Sovjetgevangenen (mannen en vrouwen) die hardhandig worden behandeld door de bewakers. In juli 1944, toen de bouwplaats stopte, werden bijna 500 Sovjetgevangenen per trein naar Duitsland verscheept. We verliezen dan elk spoor van hen.
Propeller van een Messerschmitt 2008-05-11
In totaal werden 7 km aan gangenstelsels gegraven, met ook ruimtes om de raketten te stockeren. Om het werf te beschermen bouwen de Duitsers in januari 1944 een enorme koepel 42 meter boven de basis van het gangenstelsel en met een diameter van 71 meter, de dikte hiervan is 5 meter. Daarna wordt onder de koepel van 55.000 ton een zaal gegraven die bestemd was om leeg te blijven, dit om de weerstand van het beton te vergroten tegen de bombardementen.
Wagentjes die gebruikt werden tijdens de bouw van La Coupole 2008-05-11
In Maart 1944 begint de bouw van de achthoekige zaal die als voorbereiding moet dienen voor de V2’s, beschermd door muren van 21 meter. Van daaruit moesten de raketten verticaal naar de groeven getrokken worden om dan gelanceerd te worden. Er werd voorzien om per 24 uur 50 raketten te lanceren.
Een V 2 - 2008-05-11
Het Franse verzet lichte Londen zeer vlug in over een ongewoon groot werf in Wizernes, die op hun beurt luchtfoto’s namen vanaf november 1943. Het bombarderen liet dan tot maart 1944 op zich wachten.
Schaalmodel van een V 2 - 2008-05-11
De maanden nadien werden 16 aanvallen uitgevoerd en meer dan 3.000 ton aan bommen gelost, maar “La Coupole” blijft intact. Er werd wel wat schade aan de krijtrotsen gebracht door de Tallboy bommen van 5 ton.
Motor van een V 2 - 2008-05-11
Door de druk van de landing in Normandië beveelt Hitler op 28 juli 1944 het werf te verlaten. Vanuit “La Coupole” werden dus nooit raketten gelanceerd. De eerste die Parijs en Londen troffen waren gelanceerd vanaf mobiele lanceerplatformen, vanuit België en Nederland. Ook Antwerpen werd zwaar getroffen.
Een Schaalmodel van van de Ariane IV - 2008-05-11
Tallboy Bom - Foto uit Eperlecques - 2022-06-18
© http://www.gvandeurzen.be